Supplementen

Als je voldoende en afwisselend eet krijg je alle voedingsstoffen binnen die het lichaam nodig heeft.
Als je ook niet overdadig snoept, snackt of erg vet eet, heb je niet veel meer nodig.
Het is onzinnig om jezelf vol te proppen met extra supplementen.
Een groot deel van de tegenwoordig beschikbare vitamine/mineralen-supplementen is pure commercie.
Raadpleeg je arts of apotheker indien je vermoedt dat je lichaam iets te kort komt.
Laat je niet leiden door influencers en/of reclame.
Houdt voor ogen: influencers en reclamemakers hebben niet jouw gezondheid voor ogen, maar hun eigen portemonnee…

Als hardloper of jogger vraag je wat meer van je lichaam dan wanneer je op de bank zit.
Door de inspanning en het zweten verbruik je bepaalde vitamines en mineralen sneller dan normaal.
Daarom gebruik ik toch wel een paar supplementen:

Multivitaminen (A tot Z) – dagelijks
Dit doe ik omdat ik eigenlijk wat weinig fruit eet.
Ik vind fruit niet vies, maar ik neem er meestal niet de tijd voor.
Een appel schillen, geklieder met een peer, kiwi pellen…ik vind het vaak te veel gedoe.
Gemakzucht; dat is het.
Door dagelijks een tablet multivitaminen krijg ik toch mijn serie vitamines-B binnen (de ‘motor van de stofwisseling’).
Daarnaast nog een stel andere vitamines en mineralen in een lage dosis.
Structureel een kleine hoeveelheid is voor mij genoeg om geen tekort op te lopen door verhoogd verbruik.
En ik koop gewoon huismerk…duur spul bevat meestal alleen maar obscure, vaak nutteloze, toevoegingen  .

Vitamine D3 – dagelijks (met name tijdens de herfst en winter)
In de herfst- en wintermaanden heb ik soms last van de donkere dagen.
Mijn stemming raakt door grijs weer en ‘vallende blaadjes’ wel eens beneden peil.
En is mijn stemming beneden peil; dan is mijn energieniveau ook meestal laag.
Vanaf september tot maart gebruik ik regelmatig lichttherapie (15 minuten per dag) om dit tegen te gaan.
Van vitamine D3 is aangetoond dat het naast gunstig effect op de Calcium opname ook het humeur positief beïnvloedt.
In die donkere maanden kan het lichaam minder makkelijk vitamine D zelf aanmaken (via zonlicht op de huid), dus kan ik wel iets extra’s gebruiken.

Magnesium(malaat) – niet dagelijks
Magnesium speelt bij veel processen in ons lichaam een belangrijke rol.
Met name waar het de energie huishouding betreft.
Normaal gesproken krijg je met gezonde voeding voldoende magnesium binnen.
Bij sporten (zweten, verhoogde energiebehoefte) kan het verbruik hoger liggen.
Een tekort merk je snel aan spierkrampen of vermoeidheid.
Ik gebruik daarom af en toe wat extra magnesium voor herstel en om futloosheid tegen te gaan.
Maximaal 1 tot 2 keer per week, want ik heb geen behoefte aan de laxerende werking van het spul.
Er bestaan verschillende vormen van magnesium; de biologische beschikbaarheid verschilt.
Magnesium als -malaat wordt specifiek aangeraden tbv de spieren en tegen vermoeidheid.

Verder houd ik mij niet bezig met andere supplementen.
Als loper heb je ook weinig meer nodig.
Voel je je niet goed en denk je dat je iets tekort komt, ga dan niet zelf experimenteren.
Raadpleeg een arts (geen influencer) en laat je onderzoeken.
Zelf ijzer slikken bijvoorbeeld, omdat je wat futloos voelt, kan gevaarlijk zijn.
Dit kan leiden tot ijzerstapeling en onomkeerbare orgaanschade opleveren.
Wees verstandig en voorzichtig en zorg goed voor je lichaam.

Koning Koopman verpakt zijn bitterste en vaak onnodige pillen meestal in de meest verleidelijke kleuren.