Hardlopen

Hardlopen is ook een hobby van mij.
Nee, ik loop geen marathons…zelfs met een halve heb ik al moeite.
En nee, ook aan een wedstrijd heb ik nog nooit meegedaan.
Ga ik niet doen ook.

Ik loop (hard) puur voor mezelf en gericht op mijn gezondheid.
Mijn hoofddoel is om zowel lichamelijk als geestelijk goed in vorm te blijven.
Lichamelijk: omdat het zo lekker voelt om in een goede conditie te zijn.
Niet als zoutzak op de bank, maar fit en met energie om te genieten van de leuke dingen in het leven.
Het geeft mij ook veel meer zelfvertrouwen als ik voel dat ik ‘goed in mijn vel‘ zit.
Geestelijk: (hard)lopen is een bewezen anti-stress methode en bevordert nadenken.

“Unless you are a runner, you won’t understand” – Annoniem.

Mijn insteek: twee tot drie maal in de week lopen.
Door de week tweemaal (om de andere dag): ongeveer zo’n 7 tot 9km.
In het weekend wat langer; 10 tot 15km (afhankelijk hoe ik me voel).
Het lopen van een marathon is een geweldige prestatie, maar (bewezen) geen erg gezonde bezigheid.
Voor mij is hardlopen een basis voor mijn gezondheid; geen slijtageslag voor mijn lichaam.

Eigenlijk ben ik een typische ‘mooi weer’ loper.
Lekker ongegeneerd lopen zweten op een mooie zomerdag vind ik heerlijk.
Een fris lentezonnetje mag ook en…ach, eigenlijk is een beetje regen ook geen probleem, maar van grijs winterweer word ik niet echt vrolijk…
In de wintermaanden loop ik ook meestal maar twee keer per week.
Het is meestal al donker als ik ’s avonds na het werk thuis kom en in het verleden ben ik eens uitgegleden over een gladde ondergrond van natte bladeren.
Ik zie daarom graag waar ik loop.
Blessures zijn nooit fijn en dat probeer ik dus vóór alles te vermijden (veiligheid eerst).
In de wintermaanden loop ik daarom om behoud van conditie te waarborgen (per week: één keer kort en één keer wat langer).

Ik loop eigenlijk zelden met muziek op mijn oren; dat sluit te veel af, vind ik.
Meestal kijk en geniet ik van de omgeving en laat ik ondertussen ook mijn gedachten de vrije loop.
Geconcentreerd op mijn ademhaling, loopritme en hartslag en daarbij heel ontspannen van alles in mijn gedachten ‘herkauwend’.

Naast het hardlopen zelf, vind ik het ook leuk om mij te verdiepen in bijvoorbeeld betere loop-techniek.
Ik lees en studeer graag om de hobby verder uit diepen en ten volle te beleven.

Actuele informatie over techniek van (hard)lopen zoek en vind ik meestal bij ProRun.
Veel van de informatie lijkt bedoeld voor prestatie gerichte lopers.
Tja, en ik…schrijf niet voor niets steeds vaker ‘(hard)lopen‘ in plaats van ‘hardlopen’.
Ik haal bij Prorun de informatie die voor mij van belang lijkt er tussen uit en laat de rest voor wat het is.

Meer over de boeken en spulletjes die ik gebruik voor de hobby vind u bij ‘Hardloop accessoires‘.

Ik heb niet echt een (eind)doel in het hardlopen.
Mijn prestaties lijken ook meer op een golfbeweging, dan een rechte lijn naar een hoger niveau.
Om toch continuïteit in mijn looptrainingen te hebben en af en toe een grens te verleggen, maak ik ieder jaar een klein persoonlijk ‘loopplan’ dat ik nastreef.
Een klein, maar realistisch en haalbaar doel.
Het helpt mij om mijn conditie op peil te houden en zo mogelijk (met kleine stapjes) nog iets te verbeteren.

Ik loop het liefste alleen.
Ooit startte ik het (hard)lopen met een overbuurman.
Dat was nadat ik een aantal jaar niet meer aan sport had gedaan en het weer begon ‘te knagen’.
Opstarten is altijd even lastig, maar we hadden afgesproken dat afzeggen geen optie was.
Dat bleek een nuttige afspraak.
Na zijn verhuizing ben ik alleen verder gaan trainen en dat beviel mij toen zó goed dat ik verzoeken om samen te lopen steeds heb afgeslagen.
Ik kies mijn eigen tijdstip, plan mijn eigen route en bepaal mijn eigen tempo.
Een ultiem gevoel van vrijheid als ik loop.


I don’t run to win races.
Nor do I run to get places.

I run to feel free.
I run to feel strong.
I run to better myself.
I run to find peace within myself.