Afleren van slechte gewoonten (5 tips)

Ieder mens heeft slechte gewoonten.
Sommige zijn alleen ergerlijk voor jezelf, andere zijn ook je omgeving tot last.
Denk bijvoorbeeld aan: te laat naar bed gaan, om de vijf minuten op je telefoon kijken, uitstelgedrag, jezelf vergelijken met anderen, te laat komen, je spullen laten slingeren, jaloers zijn.
Slechte gewoonten zijn er in alle soorten en maten.
Ze sluipen erin en je raakt ze maar moeilijk kwijt.

Ruilactie
Een slechte gewoonte staat een goede in de weg.
Grofweg gezegd; zouden we meer bewegen als we minder televisie keken, ons fitter voelen als we minder ‘junk-food’ en minder alcohol zouden innemen en meer rust in onze hoofden voelen als we minder tijd spendeerden aan bijvoorbeeld social media.
Als je dit zo leest, dan lijkt het een uitgemaakte zaak.
Je stopt per direct met datgene wat jou in de weg staat om ruimte te geven aan andere positieve
vibes.
Maar zo simpel is het in de praktijk niet.
Een slechte gewoonte afleren en een goede gewoonte aanleren, vergt tijd, energie en oefening.
Maar het kan wel degelijk.
Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen.

Wist je dat…
-het aanleren van een nieuwe, goede gewoonte gemiddeld 66 dagen duurt?
-een keertje terugvallen in een oude, slechte gewoonte geen invloed heeft op het ‘gewoontevormingsproces’?
-een beloning je kan stimuleren om je goede gewoonte vol te houden?

Tip 1: Creëer een positieve mindset
Van ‘ik moet niet meer zoveel…’ of ‘ik mag echt niet meer…’ raakt niemand gemotiveerd.
Giet je goede voornemen in een positieve boodschap.
‘Ik zou graag meer willen bewegen’, klinkt al beter.
Een positieve mindset draagt bij aan het succesvol aanleren van een nieuwe goede gewoonte.

Tip 2: Afspraak met jezelf
Maak een afspraak met jezelf.
Vertel jezelf waarom het afleren van een slechte gewoonte belangrijk voor je is.
Leg jezelf uit wat het je oplevert en schrijf dat ergens op zodat je het als geheugensteun hebt.
Maak het serieus; niet te groot, maar denk er niet te licht over.
Als je er klaar voor bent, licht dan de rest van je omgeving in (de zogenaamde ‘
stok achter de deur‘).
Laat zien dat het menens is en voeg daad bij woord.
En bovenal: kom je afspraken na; vooral ook de afspraken die je maakt met jezelf.

Tip 3: Herken triggers, doorbreek de routine
Een slechte gewoonte steekt de kop op wanneer je op een bepaalde manier wordt getriggerd.
De behoefte aan een sigaret of een drankje bijvoorbeeld, is extra groot op stressvolle momenten.
Ga voor jezelf na wat jouw triggers zijn om tot slechte gewoonten over te gaan.
Wanneer je dit weet, is het belangrijk om je routine om te gooien.
In plaats van een sigaret of een borrel kunnen ook een paar ademhalingsoefeningen de stress verlichten.

Tip 4: Eén stapje tegelijk
Verandering kost tijd.
Verwacht dan ook niet dat je ineens 15km kunt hardlopen of iedere avond voor 22.00 in je bed ligt.
Begin klein en bouw je verandering op.

Tip 5: Fouten maken mag
Dat een slechte gewoonte gemakkelijk af te leren is, klopt in de meeste gevallen niet.
Het is dan ook eerder regel dan uitzondering dat je een keer de fout in gaat.
Laat je hierdoor niet ontmoedigen; je bent niet “af”.
Raap jezelf bij elkaar en spreek jezelf positief toe.
Kijk hoe ver je al bent gekomen.
Wees je bewust van de reden waarom (welke trigger?!) je de mist in ging en zet de goede gewoonte weer op de eerste plek.
Of zoals de Engelsen zeggen:
Fall Down – Stand Up – Straighten Your Crown – Carry On.