Motivatie en ontwikkeling

There’s no magic to running far or climbing Everest.
Endurance is mental strength.
It’s all about heart.
” – Bear Grylls

Ieder jaar maak ik een jaarplan voor mezelf (niet alleen wat betreft het hardlopen, trouwens…).
Zo’n jaarplan helpt mij gemotiveerd te blijven en voorkomt dat de tijd zomaar aan mij voorbij glijdt.

Ik probeer bewust te leven.
Doelen stellen om ieder jaar een (kleine) stap te maken in persoonlijke ontwikkeling helpt mij daarbij en geeft mij bovendien voldoening.
De ontwikkeling die ik nastreef met hardlopen betekent niet dat ik alleen maar sneller of verder wil kunnen lopen.
Zo’n doel is eindig…en kan met het verstrijken van de tijd alleen maar uitlopen op teleurstelling.
Na het bereiken van mijn maximum (op een bepaalde leeftijd), zou alles daarna immers maar nutteloos zijn.

De uitdaging zit hem voor mij in het testen en proberen te verschuiven van de grens van wat mij mogelijk geacht wordt.
In het jaarplan stel ik ieder jaar nieuwe doelen.
Doelen waarvan ik denk dat de die moeite en de uitdaging waard zijn.
Niet te groots; want het moet wel realistisch en haalbaar zijn.
Maar ook niet te klein; de voldoening komt mede uit het verder reiken dan op voorhand gedacht.
Let wel: ik probeer altijd grenzen te VERSCHUIVEN, nooit zomaar over grenzen heen te gaan.
Dat laatste leidt alleen maar tot blessures en daarmee achteruitgang.

Voorbeeld van een jaarplan is:
[ ] Loop tenminste eenmaal een 5km onder de 30 minuten.
[ ] Tevens tenminste eenmaal een 10km binnen het uur.
[ ] Gemiddeld om de week 10km (dus = 26 per jaar).
[ ] Eenmaal een langere afstand te lopen (bijv: afstand Dam tot Dam (16,1km/10mijl), 20km of een Halve marathon (21,1km)).

U ziet: het hoeft niet groots te zijn; wel haalbaar.
Stel de doelen per jaar bij naar eigen inzicht en persoonlijke mogelijkheden (conditie, leeftijd, gewicht, etc.)
Het geeft u houvast/richting op mindere/zwakke momenten…en: heel veel voldoening indien volbracht.

Conditie behouden
Er wordt wel eens gezegd over hardlopen: “Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding“.
Maar ik moet toegeven: Ik houd niet zo van hardlopen in grijs weer, ook niet in het donker, en zeker niet over gladde wegen met ijs en/of sneeuw.
Dat zijn mijn mindere/zwakke momenten…
Om in de lente niet helemaal opnieuw te moeten opbouwen, loop ik in de wintermaanden toch minimaal twee maal per week.
Dat valt niet altijd mee, maar ik rooster het hardlopen iedere week vast in de agenda.
Hardlopen is niet alleen lichamelijk een oefening in doorzettingsvermogen…ook geestelijk!